V Bibby Financial Services sú kľúčom k úspechu zamestnanci

Bibby Financial Services podporuje v 14 krajinách sveta takmer 10.000 klientov v oblasti prevádzkového factoringového financovania, exportu a bezpečného inkasa pohľadávok v tuzemsku i zahraničí. Akú úlohu hrajú vo firme s viac ako 200-ročnou históriou jej zamestnanci, sme sa opýtali Ing. Michala Gabriela, MBA, riaditeľa českej pobočky Bibby.

Michal Gabriel

Akú úlohu hrajú vo Vašej firme ľudia?
Sme rodinná firma s veľmi autentickou firemnou kultúrou a hodnotami. Už vyše 200 rokov sa u nás odovzdáva z generácie na generáciu skúsenosť s osobným a flexibilným prístupom k zákazníkovi. Sme presvedčení, že skvelý klientsky servis nejde nariadiť formou smerníc - je to o našich ľuďoch, ktorí sú kľúčom k úspechu. Rozvoj našich zamestnancov je preto základným stavebným kameňom našej firemnej kultúry.
Najlepšie to demonštruje naše interné logo známe ako "Three Cs". Na ňom zaujímajú naši zamestnanci prvé miesto. Sme presvedčení, že keď dáme dôveru a podporu našim zamestnancom (colleagues), oni odovzdajú svoju starostlivosť a profesionalitu našim klientom (clients) a následne sa dostavia výsledky (contribution).


Takže investujete v prvom rade do zamestnancov?
Áno, sme "people business", technológie sú až na druhom mieste. Pomáhame firmám, snažíme sa individuálne porozumieť každému klientovi a budujeme s ním partnerský vzťah. Máme skúsenosť, že cesta k duši zákazníka vedie len cez kvalitné profesionálov a vynikajúci servis. Každoročné nezávislé prieskumy klientskej spokojnosti nám potvrdzujú, ako veľmi si kvalitu naši zákazníci cenia.
Pre dlhodobý vzťah s klientom sa nám teda oplatí investovať do zamestnancov a maximálne ich podporiť, aby mali vo svojej úlohe tie najlepšie znalosti a zručnosti a aby sa v Bibby mohli realizovať. Rozdiel medzi konkurentmi v rovnakej brandži nakoniec robia práve a len ľudia.

Aký máte vo vzdelávaní systém?
Pre kľúčové pozície sme vyvinuli vlastné tréningové moduly na obdobie prvého roku spolupráce, kedy know-how odovzdávame postupne a až po vstrebaní základov prehlbujeme súvislosti. Poskytujeme zamestnancom podporu v skladaní mozaiky krok po kroku, aby každý nielen dokonale ovládal svoju prácu, ale tiež väzbu s ostatnými tímami.
Nezabúdame ani na rozvoj lídrov jednotlivých tímov, podporujeme ich v manažérskych zručnostiach a vo vytváraní inovatívnej atmosféry, ktorá firmu neustále posúva dopredu.
Kombinujeme interné i externé vzdelávanie. Pre jednotlivé úlohy máme v Bibby tiež vlastných skúsených expertov, ktorí ochotne odovzdávajú svoje vedomosti služobne mladším kolegom a tým súčasne rozvíjajú aj seba.

Čo môžu v Bibby očakávať noví kolegovia po nástupe?
Pre každého novo prichádzajúceho zamestnanca chystáme adaptačný plán priamo "na telo", zohľadňujeme jeho doterajšie znalosti a skúsenosti. Máme výbornú skúsenosť s rolou tzv. Patróna, ktorý nového kolegu sprevádza prvými mesiacmi a zasväcuje do všetkých detailov priamo pri práci. Dá sa povedať, že od prvého dňa po nástupe ide u nás nováčik z náručia do náručia. Kombinujeme školenie s internými lektormi, e-learningové moduly a učenie za podpory patróna v teréne.

Ste medzinárodná firma, spolupracujete v oblasti vzdelávania aj s vašimi zahraničnými pobočkami?
Jednoznačne - máme 50 pobočiek na 4 kontinentoch a v rámci našej globálnej komunity si vymieňame skúsenosti na pravidelných odborne zameraných fórach. Kolegov tiež vysielame na stáže do zahraničných tímov, kde načerpajú inšpiráciu a prinášajú na domáce pôdu nové nápady.

Ako vzdelávanie plánujete?
Každý z nás si dvakrát ročne so svojím manažérom odsúhlasí nielen pracovné ciele, ale aj svoj osobný rozvoj. Ideme teda cestou vlastnej iniciatívy a individuálnych potrieb, ktoré zosúlaďujeme s tímom a firemnými cieľmi.
Okrem individuálnych rozhovorov môžu všetci svoje preferencie a priania vyjadriť tiež v každoročnom prieskume spokojnosti zamestnancov, čo je pre nás ďalší impulz. Samozrejmosťou je tiež princíp otvorených dverí, ktokoľvek môže za svojím manažérom či za mnou prísť s akýmkoľvek podnetom. Najlepšie inovácie na úrovni regiónu každoročne tiež oceňujeme.

Využívate v tréningu nové technológie?
Samozrejme držíme krok s dobou, náš skupinový tím pre vzdelávanie a rozvoj sa zameriava okrem iného aj na technologickú podporu a vyvíja interaktívne digitálne tréningy s animáciami a videami. Kombinujeme rôzne techniky, chceme nielen poskytnúť informácie, ale záleží nám aj na spôsobe učenia.
Nechceme nudné školenia, snažíme sa, aby bola interaktívne, svieže, užívateľsky príjemné a tiež zábavné. Každý zamestnanec má prístup do e-learningové zóny na firemnom intranete a absolvuje vybraný kurz, keď má na neho čas a chuť. Pri našich workshopoch dbáme na interaktivitu ako podmienku efektívneho učenia v zmysle: "Počujem a zabudnem. Vidím a zapamätám si. Urobím a pochopím ".

Podporujete v Bibby kariérny rast?
Posun na kariérnom rebríčku naprieč firmou je u nás veľmi častý a podporovaný. Väčšina našich manažérov s úsmevom spomína na svoje začiatky na nižších pozíciách. Pre talentovaných a pracovitých kolegov, ktorí by v budúcnosti radi smerovali na inú pozíciu, máme špeciálne aspiračné moduly, prostredníctvom ktorých sa s predstihom môžu pripraviť na novú rolu. V našom tíme nie sú výnimkou kolegovia, ktorí si postupne úspešne prešli aj 4 rôznymi pozíciami.

Aká je odozva vašich zamestnancov?
Lakmusovým papierikom spokojnosti je náš pravidelný zamestnanecký prieskum "involving You". V posledných troch rokoch sa nám spoločne darí výsledky posúvať správnym smerom, máme skvelý tím, ktorý si okrem každodenného nasadenia dokáže urobiť aj čas sám na seba, čo je dôležité.
Pozitívnu spätnú väzbu máme aj od "kolegýň mamičiek", ktoré sa po materskej dovolenke rady vracajú čo najskôr aspoň na čiastočný úväzok späť k svojmu tímu.

Spomeniem aj jednu spätnú väzbu zvonku - Bibby Financial Services tento rok obsadila v prestížnom Britskom rebríčku najlepších zamestnávateľov "The Sunday Times 100 Best Companies to Work for" neuveriteľnú 31. pozíciu! Veľmi si to vážime a ďalej nás to povzbudilo v úsilí byť skvelým miestom pre prácu.




Posted by on 03 októbra 2016.