Znížte množstvo oneskorených platieb
Ako predísť a minimalizovať množstvo neplatičov
Prijímanie platieb od zákazníkov by malo byť jednoduchým a rutinným procesom, zvlášť ak máte nastavené osvedčené interné postupy na ich kontrolu. Hoci je váš fakturačný proces veľmi efektívny, vždy bohužiaľ naráža na klientov, ktorí platia neskoro. Alebo ešte horšie – neplatia vôbec.
Oneskorené platby predstavujú pre podnikanie zbytočný náklad
S nedisciplinovanými platcami sa stretol snáď každý podnikateľ a ani súčasný trend sa z pohľadu firiem nejaví príliš optimisticky.
„Vzhľadom na hospodársky útlm očakáva v budúcich 12 mesiacoch takmer polovica spoločností v strednej a východnej Európe predĺženie priemernej doby splatnosti faktúr,“ vyplýva z prieskumu „Barometer platobnej morálky“. Ten bol uskutočnený v decembri 2022 medzi 1300 podnikmi z Bulharska, Českej republiky, Maďarska, Poľska, Slovenska a Turecka úverovou poisťovňou Atradius.
„28 % podnikov za posledných 12 mesiacov zažilo problémy s úhradou svojich pohľadávok,“ potvrdzuje výsledky prieskumu aj jeden zo záverov správy Bibby Financial Services „SME Confidence Tracker“, uskutočnený v minulom roku.
Efektívny platobný proces
Existuje niekoľko jednoduchých krokov, ktoré môžete urobiť, aby sa vaše podnikanie vyhlo nepríjemným dôsledkom spojeným s oneskorenými platbami od vašich zákazníkov. Pamätajte si, že za váš dodaný tovar a poskytnuté služby máte nárok na ich zaplatenie.
Ak chcete primäť zákazníkov k rýchlemu uhradeniu vašej pohľadávky a znížiť dopady neskorých platieb na vaše podnikanie, mali by ste:
- informovať sa o svojich zákazníkoch a preveriť ich bonitu ešte pred dohodnutím platobných podmienok;
- definovať penalizačné poplatky za oneskorené platby;
- dohodnúť si možnosti úhrady, napríklad 50 % pred a 50 % po dokončení služby;
- uistiť sa, že vaše interné procesy fungujú rýchlo a efektívne a faktúry odosielať včas;
- začať vymáhať dlžné čiastky ihneď, ako nadíde dátum splatnosti;
- udržiavať aktuálnu evidenciu platieb, aby ste odhalili prípadné problémy a včas mohli podniknúť kroky na ich riešenie.
Zníženie dopadu oneskorených platieb
Skráťte čas potrebný na riešenie oneskorených platieb od zákazníkov tým, že budete mať:
- Zrozumiteľné obchodné podmienky: Po dohode so zákazníkom pošlite svoje obchodné podmienky na ich schválenie. Čím budú stručnejšie, tým lepšie. Prispeje to k ich rýchlejšiemu schváleniu.
- Efektívnu fakturáciu: Dodržujte štandardný formát faktúry s kompletnými údajmi. Nezabudnite uviesť číslo faktúry, splatnosť a preferovanú platobnú metódu.
- K faktúre priložte všetky doklady, ktoré váš nárok na fakturáciu preukazujú (dodací list, CMR, preberací protokol a podobne).
- Uistite sa tiež, že dokument zasielate správnej osobe.
Ako sa vyhnúť a minimalizovať neplatenie
Na zachovanie zdravej finančnej politiky vášho podnikania by ste mali:
- posielať včas upomienky, bezodkladne niekoľko dní po splatnosti faktúry;
- zavolať zákazníkom a neformálne sa s nimi porozprávať, aby ste zistili dôvod oneskorenej platby;
- dohodnúť sa na vyriešení problému a vysvetliť, akým spôsobom budete vymáhať pohľadávku;
- zmeniť frekvenciu fakturácie - pre niektorých zákazníkov môže byť vhodnejšie fakturovať týždenne, a nie mesačne;
- vyčísliť penále za oneskorené platby, čo slúži ako účinné odstrašujúce opatrenie proti neskorým platbám;
- zvážiť financovanie pohľadávok na zrýchlenie cash flow, v rámci ktorého je možné tiež dohodnúť ochranu pred ich nezaplatením;
- zvážiť dočasne zmenu platobných podmienok.
Zaujímavé články

Faktoring a iné zdroje financovania firiem
Zistite, ako si faktoring stojí v porovnaní s úvermi, lízingom či dotáciami a ako zaistiť stabilný cash flow pre váš podnik.
Prečítať
Praktické rady pre optimalizáciu nákladov vo firme
Poradíme vám, ako efektívne vykonať optimalizáciu nákladov, teda minimalizovať výdavky firmy pri zachovaní najvyššej kvality produktov alebo služieb.
Prečítať
Riadenie firemného cash flow
Objavte tipy na efektívne riadenie platieb, kontrolu pohľadávok a možnosti financovania prostredníctvom faktoringu.
Prečítať